O výcviku MPL

Hlavní stránka | Jak se stát pilotem | Výcvik Multi-Crew Pilot Licence | O výcviku MPL

MPL výcvik

Výcvik Multi-Crew Pilot Licence (MPL) vznikl v roce 2004 jako reakce na tehdejší situaci v letecké dopravě. Začaly se objevovat názory, že klasický modulový výcvik typu ATPL (Airline Transport Pilot Licence) už nedostačuje nárokům leteckých společností na dovednosti začínajících dopravních pilotů. MPL program je postaven tak, aby umožňoval budoucím pilotům strávit až čtyřikrát více hodin ve vícečlenné posádce. Prohlubují se tím schopnosti ovládat dopravní letoun ve vícepilotním prostředí a zároveň se posiluje celková součinnost posádky. MPL se u leteckých společností stává stále populárnější a rychlým tempem vytlačuje modulový výcvik pilotů.

Na rozdíl od klasického modulového ATPL výcviku má MPL několik výhod:

  • Rychlost - výcvik trvá jen 18 měsíců
  • Úspora financí -  výcvik je levnější a efektivnější
  • Perspektiva zaměstnání -  budete se školit podle výcvikových programů svého budoucího zaměstnavatele
  • Výcvik na konkrétním typu letounu - od začátku víte, na jakém typu letounu budete létat, dostanete více hodin na simulátoru a absolvujete delší base training
  • Competency based - MPL výcvik je založen na porovnání dosažených dovedností se stanoveným standardem. Tedy ne na počtu odlétaných hodin, jako je tomu u tradičního modulového výcviku. V MPL výcviku se zaměřujeme na rozvoj klíčových dovedností, které jsou nezbytným základem pro zvládnutí Threat & Error Management (TEM). Cílem MPL výcviku je vychovat dopravní piloty s rozvinutým TEM.

Prostudujte si podrobnou prezentaci ab initio výcvikových programů, které CATC nabízí zájemcům o kariéru dopravního pilota. 

Struktura výcviku MPL

MPL - Teoretický výcvik

Základní teoretický kurz obsahuje 750 hodin na úrovni teorie ATPL(A), plus cca 100 hodin obecné a letecké angličtiny formou individuální výuky. Tento počet zahrnuje hodiny na učebně, computer-based training, e-learning (s využitím systému pro správu a kontrolu postupu studenta ve studiu) apod.

Počet hodin je však vždy závislý na požadavcích budoucího zaměstnavatele studentů MPL.

MPL Praktický výcvik

Fáze 1

Ačkoliv je celá první fáze létána na malém jednomotorovém pístovém letounu a pokrývá obsah kurzu soukromého pilota (PPL), je třeba ji s PPL nezaměňovat. První fáze MPL je, stejně jako celé MPL, postavena na dovednostech pilota (nikoliv na potřebě nalétat určitý počet hodin).

Fáze 2

Ve druhé fázi přichází řada na simulátorové létání, konkrétně na létání v trenažéru FNPT II ATR, s praktickou aplikací principů Multi Crew Cooperation (MCC) link. Piloti se zde učí, jak zvládat pilotáž vícemotorového letounu a jak létat podle přístrojů, ve více pilotním prostředí. V porovnání s klasickou cestou nabízí tato fáze příležitost získat zkušenosti v tomto druhu provozu už v počátečních stádiích výcviku.

Fáze 3

Součástí třetí fáze je Jet Orientation Course (JOC), který je v optimálním případě prováděn na stejném typu letadla, na jakém bude prováděn i typový výcvik. Studenti se zde naučí zvládat normální i nouzové situace po přechodu z pístového na proudový typ motoru.

Fáze 4

Čtvrtá fáze poskytuje dostatek času na zažití i zvládnutí neobvyklých a nouzových situací, k jejichž nácviku by ve standardním kurzu nebyl takový dostatek času. 

Stručně lze říci, že třetí a čtvrtá fáze dohromady tvoří jednotku, která obsahově skoro čtyřnásobně přesahuje klasický typový výcvik.

Base training

Base training je praktický výcvik přistávání s dopravním letadlem a je součást kurzu MPL. Zahrnuje 12 vzletů a přistání. Standardní typová zkouška obsahuje jen 6 vzletů a přistání. 

Line training

Line training představuje určitý počet letů, již u konkrétní letecké společnosti, na pravidelných linkách s cestujícími na palubě. MPL je jediným výcvikem svého druhu, který obsahuje také line training, jako jeho neoddělitelnou součást a je zaručen smlouvou už od začátku výcviku. Výhodou je, že na konci výcviku budete mít v zápisníku letu zapsáno minimálně stejné množství hodin na skutečném letounu jako během integrovaného nebo modulového kurzu CPL s rozdílem, že půjde o hodiny strávené v dopravním letounu při provozu na běžných linkách provozovaných leteckými společnostmi.

Úspěšní absolventi výcviku MPL

V rámci Střední Evropy CATC začalo s tímto typem výcviku jako první. Byl to krok do neznáma a zkušenosti z provozu ukazují, že absolventi našeho výcviku MPL si vedou výborně a kapitáni i jejich zaměstnavatelé je hodnotí velmi pozitivně.
Přihlaste se i vy a rozšiřte řady úspěšných absolventů výcviku MPL pro leteckou společnost Travel Service nebo Czech Airlines.

Přihlásit se na screening

Zeptejte se nás!